Författare: | Titel: | År | Uppsatsnr: | Seriesignum: |
---|---|---|---|---|
Alm, Dan, Håkansson, Erik | "Ett bra samarbete kan lyfta en hel skola..." - kartläggning av samarbetet mellan skolidrotten och föreningsidrotten i Växjö under tidsperioden 1980 - 2007. | 2007 | 1 | F3C |
Björkman, Fredrik | Inga hästar men gärna fred - Nationell norm och lokalpolitik, exemplet Växjö 1975 - 1996 | 2007 | 2 | F3C |
Charisis, Georgina | Att skapa Alexander den stores fotspår - tre generationers nutida föreställningar om Alexanders den Store i Proti Serron i Grekland | 2007 | 3 | F3C |
Dahlgren, Linda | Munt historia i undervisningen En uppsats med ett skisserat skolprojekt för tillämpning av muntlig historia på gymnasienivå | 2007 | 4 | F3C |
Estner, Anna | Lokalhistoria - tillämpningen i historieundervisningen på gymnasieskolan. Intervjuundersökning med lärare i Kalmar och Vetlanda. | 2007 | 5 | F3C |
Ekeroth, Jennie, Söderholm, Helena | Svart krig och vit skuld - En historiedidaktisk analys av filmerna Hotel Rwanda och Shooting dogs | 2007 | 6 | F3C |
Gunnarsson, Jacob, Johansson, David. | Synen påp raser i svenska uppslagsverk - Jude, neger, lapp och zigenare 1909 - 1996 | 2007 | 7 | F3C |
Hansen, Theres, Persson, Daniel | Film som resurs i historieundervisningen: Lärares och elevers uppfattningar om film som ett audiovisuellt läromedel i historia. | 2007 | 8 | F3C |
Hägelmark, Caroline, Johansson, Anna | Historiemedvetande och folkmord - En enkätundersökning om vilka faktorer som styr historieundervisningen på gymnasiet. | 2007 | 9 | F3C |
Knutsson, Anders, Ljung, Fredrik | Nationella minoriteter - vilka är de och var finns de? En studie av hur nationella minoriteter framställs i kurslitteratur vid två historielärarutbildningar. | 2007 | 10 | F3C |
Johansson, Madelene | Historieundervisningen - lika likt som olikt. En studie som visar hur historieundervisningen kan variera på olik gymnasieskolor, och hur den demokratiska värdegrunden förmedlas, | 2007 | 11 | F3C |
Jonsson Sara. | Hur väl kan lillebror mät sigmed "söte storebror" En komparativ studie av grunskolans styrdokument inom historia mellan 1997 - 2006 i Scverige och Norge | 2007 | 12 | F3C |
Karlsson, Madeleine | HSB Stiftelsen Solgårdar. En studie om barnrikehusens tillkomst under 1930- och 40- talen i Karlskrona. | 2007 | 13 | F3C |
Jönsson, Carl-Fredrik , Kullgren, Magnus | Från fiktion till historiemedvetande - En studie kring hur spelfilm kan användas i historieundervisningen | 2007 | 14 | F3C |
Johansson, Freddy | Läroböckers förmåga att främja elevers lärande. En jämförande studie av fyra läroböcker i Historia A på gymnasiet | 2007 | 15 | F3C |
Madhani, Simon, Malmqvist, Johan | "Kvinnors mjuka pärlomorskimrande hull bryter mot männens hårda rustning och muskulösa bruna lemmar". En komparativ litteraturstudie om svenska gymnasieläroböcker i historia och dess framställning av manligt och kvinnligt från 1970 tal till 2000 tal, ur ett genusperspektiv. | 2007 | 16 | F3C |
Magnusson, Jennie | Arbetare i Karl-Oskars fotspår & tillbaka igen. Nio arbetsmigranter och vapenvägrare som migrerade från Jönköpings län och dess arbetsmarknad under 1920-talet. | 2007 | 17 | F3C |
Mathold, Ulrika | När man tager kvinna med våld - synen på våldtäkt och genus i lag och rättpraxis 1634 - 1734 | 2007 | 18 | F3C |
Midander, Martin | Kvinnor förklädda till manliga soldater under Amerikanska inbördeskriget 1861 - 1865 | 2007 | 19 | F3C |
Nilsson, Ulf. | Nils Dacke och Dackefejden. Forskningens väg till läroboken. | 2007 | 20 | F3C |
Persson, Fredrik | Terroristattacker och krig i pressen. En studie om vad som hände den 11/9 samt USA:s invasion av Afganistan 2001 på ledarsidorna i tre svenska morgontidningar | 2007 | 21 | F3C |
Sassner, Karl | Sveriges medeltid i svenska historieläroböcker 1859 - 2003. | 2007 | 22 | F3C |
Storbjörk Johanna | Feminismen till höger och vänster? En jämförande studie mellan Sverigedemokraterna och Kommunistiska partiets feministiska teori och praktik. | 2007 | 23 | F3C |
Svensson, Per | Krigsbarn i Alvesta - En studie av hur folkskolan i Alvestabygden såg på finska krigsbarn åren 1941 - 1945. | 2007 | 24 | F3C |
Tengvallius, Christian | "Varken hurra eller bua." En studie av VPK:s hållning gentemot de kommunistiska Öststatsregimerna 1977-1990 speglat genom dess partitidning Arbetartidningen Ny -dag. | 2007 | 25 | F3C |
Thelander, Regina | Användande av årtal i gymnasiets historieundervisning - en studie av två gymnasieskolor | 2007 | 26 | F3C |
Johansson, Malin | Skrivverktyg i skolan. En studie om handskrivna och datorskrivna elevtexter i år 9. | 2007 | 27 | F3C |
Marcusson, Eva | förtroende.se Hur förtroendet för ett företag påverkas av den språkliga utformningen av företagets webbpresentation. | 2007 | 28 | F3C |
Månsson, Matilda | Filmen "Ett anständigt liv" ur ett samhällsperspektiv | 2007 | 29 | F3C |
Agnevall, Paula | La dichotomie entre le centre et la périphérie dans "Le Ventre del l´Aglantique de Fatou Diome | 2007 | 30 | F3C |
Axell, Karolina | L´importance de la motivation pour apprendre une langue étrangère - la langue francaise dans un context scolaire | 2007 | 31 | F3C |
Andreas Poltan | The Swedish translation of concessive conjuncts in Dan Brown´s Angels and Demons | 2007 | 32 | F3C |
Lice, Liga | Spelling differences between British and American English - Through - thru, Night - nite, Light- lite, Higt - hi. | 2007 | 33 | F3C |
Lakaw, Alexander | The use of arise och rise in present-day British & American English. A corpus based analysis of two verbs |
2007 | 34 | F3C |
Hed, Frida | Sokrates and Rosetti - An analys of Goblin Market and its use in the classroom | 2007 | 35 | F3C |
Gustafsson, Sofie | The language of death och dying. A corpus study of the use of euphemisms in British and American English. | 2007 | 36 | F3C |
Nyberg, Anna | Svartvit fröken Julie. En analys av maktrelationerna i J.M. Coetzees roman Disgrace | 2007 | 37 | F3C |
Rosengren, Anneli | Det svenska kulturarvet - en studie i hur August Strindbergs författarskap används i årskurs nio | 2007 | 38 | F3C |
Edvinsson Oskar | Göran Palm "En orättvis betraktelse - från posei till politik | 2007 | 39 | F3C |
Johansson, Ewa | Livets resa - En illusion eller verklighet. En komparativ närstudie av pikareskromanerna Francoise Voltaires Candide och Sven Delblancs Prästkappan | 2007 | 40 | F3C |
Jurjaks, Arvid | Kärleken dekonstruerad. En analys av Hjalmar Söderbergs Den alvarsamma leken | 2007 | 41 | F3C |
Nyberg, Anna | "Jag visste inte vad jag skulle tycka om sjalen" En genusteoretisk och postklolonial analys av Marjane Satrapis serieroman Persepolis | 2007 | 42 | F3C |
Johansson, Ims, Jesper | I ljugen, i ljugen, jag är ej en kvinna! En queerteoretisk analys av huvudkaraktären Tinto och maskeradmotivet i C.J.L Almqvists Drottningens juvelsmycket | 2007 | 43 | F3C |
Fries, Jonna | Kvinnans roller i Elsa Graves diktsamling Mödrar som vargar. | 2007 | 44 | F3C |
Borgfeldt, Eva | Vad är det du säger? Hur lärare och elever i årskurs 9 samtalar med varandra i svenskundervisningen | 2007 | 45 | F3C |
Lindh, Christina. | Elevers skrivkompetens. Om hur elever på grundskolans senare år använder sin skrivkompetens i historieundervisningen. | 2007 | 46 | F3C |
Green, Frida | Health by chocolate. Terminology, Adverbial Connectors och Cultural Aspects in the Translation of "Food of the Gods: cure for Humanity? A Cultural History of Medicinal and Ritual Use of Chocolate." | 2007 | 47 | F3C |
Boberg, Per | The inflectid genitiv an the of-construction: A comparative study of written East African, Indian, American and British English. | 2007 | 48 | F3C |
Fredman, Jenny | "All autobiography is storytelling, all writing is autobiography". Autobiography and the Theme of Otherness in J.M. Coetzee´s Boyhood: Scenes from Provincal life. | 2007 | 49 | F3C |
Lukoczky, Daniel, Renebrant, Caroline | Skolans idrottsundervisning - från prestation till deltagande - En jämförelse mellan LGR 80 och LPO 94 för de senare åren ur ett lärarperspektiv | 2007 | 51 | F3C |
Persson, Andreas, Berg, Daniel | "Även flickorna i årskurs 6 kan få prova på hokey-bokey" Idrottsämnets utveckling i grundskolans senare år ur ett genusperspektiv | 2007 | 52 | F3C |
Ernstad, Linus | We got a winner. Darren Aronofsky´s Pi och Requiem för a dream - Subjectiv förmedling och dess förhållande till de auditiva och visuella elementen | 2007 | 53 | F3C |
Fermvik, Emma. | "Allt inom film, är konstrluktion, och ändå gör det ont." En kognitiv och tematisk studie av Christoffer Boes Reconstraction (2003.) | 2007 | 54 | F3C |
Mesch, Emma. | I huvudet på Pedro Almodo´var. - Karaktäristiska drag som format hans filmskapande |
2007 | 55 | F2JB - FILMVETENSKAP C |
Soneson, Maria, | American Daydreams, European nightmare - en studie i skillnader mellan amerikansk och europeisk skräckfilm under stumtfilmseran. | 2007 | 56 | F2JB - FILMVETENSKAP C |
Westling, Christine | Dödens skepnad. De narrativa sturkturerna för antagonisters död i samtida amerikansk film | 2007 | 57 | F2JB - FILMVETENSKAP C |
Joanna Sjunnesson och Sandra Sjunnesson | Working with literature in the second language classroom | 2007 | 50 | |
Maria Midander-Martinsson | Gruvindustriarbetaren om nazismen 1933 - 1939 | 2007 | 58 | |
Madeleine Johansson | Djuren och den ädla människan. Aristokratins roll i den svenska djurskyddsrörelsens framväxt 1875-1905 |
2007 | 59 | |
Michaela Kondrup | A Transaltion Gone Wild The translation of noun phrases, hedging, cultural aspects and terminology in "Only 30: A Portrait of the endangered Species Act as a Young Law" by Scott Norris |
2007 | 60 | |
Denise Pham | "...this is teenage bitchiness" A corpus-based study of teenagers' use ot the term bitch and it forms |
2007 | 61 | |
Victoria Fundin | Hyponyms - A field study ot he most common hyponyms associated with the superordinates colour, car, sport, fashion designer and celebrity | 2007 | 62 | |
Camilla Gjörloff | Homosexuality and Suppression in E.M. Forster's Maurice | 2007 | 63 | |
Maria Jonsson | Reading Boys A study on how teenage boys look upon reading. |
2007 | 64 | |
Jan Pettersson | Differences in the use of realtive clauses in written and spoken British English A corpus study of British newspapers versus British conversation |
2007 | 65 | |
Angelica Jönsson | The Swedish translation of perception verbs and cognition verbs in Charlotte's Web by E.B White | 2007 | 66 | |
Karl Johansson | The Male Corleones | 2007 | 67 | |
Nova Dahlén | Harry Potter's heroines Gender constructions in Harry Potter and the Half-Blood Prince |
2007 | 68 | |
Dijana Krizanovic | Die humanitäre hilfe von Amnesty International und des Roten Kreuzes während des Balkankrieges in den 90-er Jahren | 2007 | 69 | |
Jenny Fredman | Bilder von Weiblichkeit, Männlichkeit und Zusammenleben in Marlen Haushofers Die Wand Eine genderspezifische Untersuchung |
2007 | 70 | |
André Menke | Ratlose Archivisten Zwischen Lust und Leid: Zu Poetik und gesellschaftlichem Kontext der Pop-Romane Soloalbum von Benjamin von Stuckrad-Basse und Generation Golf von florian Illies |
2007 | 71 | |
Steffen Harmel | Arbeiterstrich und Tarifdrucker - Die Ubersetzungsproblematik von Metaphern, Falschen Freunden und Nominalausdrucken in Deutscher Gebrauchsprosa |
2007 | 72 | |
Malin Schubert | Das bei Thomas mann häufig vorkommende Attribut |
2007 | 73 | |
Anders Hjelmberg | Unternehmenssteuern in Deutschland und Schweden im Vergleich | 2007 | 74 | |
Elke Schmidt | Welche Bedeutung hat die Literatur im Fremdsprachenunterricht? | 2007 | 75 | |
Barbara Westergren | Die Vermittlung pragmatischer Kompetenz im Deutschunterricht in Schweden | 2007 | 76 | |
Sandra Lööv | Second language in learning and teaching A study of methods and strategies applied in the second language classroom |
2007 | 77 | |
Anna Rosén | Honest mistakes A study of grammatical mistakes in Swedish pupils' production of oral English, with a focus on grammar teaching. |
2007 | 78 | |
2007 | 79 | |||
Susanna Axelsson | The weak language learner - a study of ways of taking weak language learners into consideration in class | 2007 | 80 | |
Emelie Svensson | The Quest for Happiness A study of Sexuality and Feminism in The Hours |
2007 | 81 | |
Ewa Tillander | Talträning i gymnasieskolan - en studie av några lärares undervisning i retorik och muntlig framställning | 2007 | 82 | |
Ulrica Björkquist | Digitalt berättande - om digigtalt berättande som redovisningsform i litteraturundervisningen i år 9 | 2007 | 83 | |
Ann-Marie Engström | Högläsning på gymnasiet! - om lärares användning av högläsning i gymnasieskolans svenskundervisning |
2007 | 84 | |
Karim Elzebda | Metaforik Symbolik Metodik - En pedagogisk pilotundersökning om träning av läsförståelse genom djupanalys av utvald skönlitteratur |
2007 | 85 | |
Anna Salmela | "Med facit i hand" - en uppsats om idiom i elevuppsatser | 2007 | 86 | |
Anna Rönquist | Dialogen i distansklassrummet | 2007 | 87 | |
Susanna Hagelberg och Viveka Wikén | "Det blir bara pannkaka av alltihop" - Tre svensklärares syn på drama i gymnasiet | 2007 | 88 | |
Veronica Björk | Det språkliga samspelet mellan lärare och vuxenstuderande - en fallstudie på Komvux | 2007 | 89 | |
Folke Westergren | Skönlitteraturundervisning i år 6-9 - en studie om svensklärares inställning till sin skönlitteraturundervisning och boksamtalet som pedagogiskt verktyg |
2007 | 90 | |
Nermin Taha | Tre etablerade och tre nyanlända invandrarpojkars attityder gentemot svenska språket och svenskar | 2007 | 91 | |
Camilla Stenlöv | Läsprojekt över ämnesgränserna - en stude av tre gymnasieelvers uppfattningar om skönlitterär läsning inom ramen för ett läsprojekt |
2007 | 92 | |
Lina Johansson | Läsning - en nutida klassfråga? En studie av sex svensklärarstudenters läsvanor ur ett sociologiskt perspektiv |
2007 | 93 | |
Marianne Gärdesmed | Tankeskrivande i musikundervisningen - ett redskap för lärande | 2007 | 94 | |
Lena Andersson | Ord och bild i samspel En studie av sex högstadieelvers textstrategier vid kunskapsredovisning |
2007 | 95 | |
Lena Andersson | Samspel mellan ord och bild Sex högstadieelevers reflektioner över sina text- och bildstrategier vid kunskapsredovisning |
2007 | 96 | |
Barbro Nyberg-Jonsson | Från sagor till skräckromaner - en studie om hur fyra elevers bekantskap med böcker i barndomen påverkat deras förhållande till litteraturen i år 8 |
2007 | 97 | |
Carina Wahlström | Läsförmåga utifrån genusperspektiv En undersökning av pojkars och flickors läsförmåga under andra terminen i årskurs ett |
2007 | 98 | |
Per Skott | Ö, är det den? Hur barn lär sig att skriva med hjälp av dator i skolan |
2007 | 99 | |
Åsa Jansson | Lärförberedelse - en jämförelse mellan två olika metoders effekter | 2007 | 100 | |
Irene Trenner | En levande litterär kanon Tre gymnasielärares urval av skönlitteratur i svenskundervisningen |
2007 | 101 | |
Victoria Selin och Annika Sellgren | Kartläggning av elevers läsutveckling i år 1 - 3 Hur några lärare kartlägger |
2007 | 102 | |
Sandra Persson | Kompensatoriska datorhjälpmedel För elever med läs- och skrivsvårigheter |
2007 | 103 | |
Ellinor Olsen | Identitetsskapande genom romanläsning En studie av gymnasieelevers förhållningssätt till romankaraktärer |
2007 | 104 | |
Maria Borgebrand | Den individuella utvecklingsplanen Innehållet i svenskämnet |
2007 | 105 | |
Angela Andersson | Lärares och lärarstudenters föreställningar om kvinnliga och manliga egenskaper | 2007 | 106 | |
Maria Liljenrud | Barns språk i rolleken Ett arbete om hur barn växlar tempus när de leker rollekar |
2007 | 107 | |
Annelie Holmberg och Kristina Jönsson | Små barns skrivande En studie hur pedagoger i Sävsjö kommun arbetar med barns skriftspråksutveckling genom lek |
2007 | 108 | |
Lillemor Svensson och Anna Nimmersjö | Att finna glädjen i sagoläsning och berättandet En undersökning av hur pedagoger i förskola/förskoleklass inspirerar barn till att upptäcka glädjen kring berättandet och sagoläsningen. |
2007 | 109 | |
Veronika Ferencz Pizarro och Petra Karlsson | Bornholmsmodellen - En utvärdering av vad verksamma pedagoger i Älmhults kommuns förskoleklasser tycker om modellen som arbetssätt till vägen mot läsning | 2007 | 110 | |
Annette Linusson och Eva Johansson | Dyslexi Tidiga tecken hos förskolebarn |
2007 | 111 | |
Catharina Larsson | Sagoläsning En studie om hur berättande och högläsning påverkar barns språk |
2007 | 112 | |
Margaretha Ohlsson | Motorikens betydelse för språkutvecklingen | 2007 | 113 | |
Veronica Björk | Mäns och kvinnors tal - En fallstudie om muntlig aktivitet i ett klassrum på Komvux | 2006 | 1 | |
Magnus Borg | Pojkars syn på skönlitteraturläsning En undersökning av vad fyra pojkar i grundskolans år 8 läser, och varför de saknar motivation och intresse för att läsa skönlitteratur |
2006 | 2 | |
Erika Hagström och Mathilda Hamresand | Det dialogiska klassrummet dröm eller verklighet? En fallstudie av samtal mellan lärare och elever i gymnasieskolans svenskundervisning |
2006 | 3 | |
Linn Härsing | Fyra gymnasielärares syn på kanon och litteratururval i svenskundervisningen | 2006 | 4 | |
Monika Kjellberg | Tyck och skriv En studie i skriftlig argumentation på teknik- och energiprogrammet på gymnasiet |
2006 | 5 | |
Nina Bergdahl | Engelska ord i elevers svenska texter | 2006 | 6 | |
Marina Andersson | Har det skett en förändring eller en försämring av det skrivna språket hos elever i årskurs nio? | 2006 | 7 | |
Linda Andersson och Christine Gustafsson | "Vara eller icke vara?" En studie om grammatikundervisning och lärares inställning till grammatik |
2006 | 8 | |
Stella Sjögren | Går det an? en språklig undersökning av en skolas undervisningstexter på nätet |
2006 | 9 | |
Helena Gustafsson | Högstadieelevers läsning - en undersökning ur genusperspektiv kring läsförmåga och attityder |
2006 | 10 | |
Kersti Broman Pettersson | Werther lever En studie av hur man kan arbeta med skönlitteratur på gymnasiet |
2006 | 11 | |
2006 | 12 | |||
Kajsa Björklund-Grusell | En text av bilder - en fallstudie som visar på möjligheterna att använda film som pedagogiskt hjälpmedel inom gymnasiesvenskan |
2006 | 13 | |
Karin Presits | Att tolka och skapa skönlitterär text Gymnasieelever och universitetsstuderande tolkar Hjalmar Söderbergs novell "Pälsen" och skapar ett alternativt slut efter egen kreativ förmåga |
2006 | 14 | |
Monica Mattsson | Att beskriva läsutveckling ohc utveckling av läslust genom talbokslyssnande - en fallstudie på en gymnasieelev med läs- och skrivsvårigheter |
2006 | 15 | |
Elisabet Johansson | Att läsa högt på högstadiet - en underskattad, men nödvändig, metod? |
2006 | 16 | |
Anna Johansson | Sense and Possibility A didactic and literaty approach to Jane Austen's Sense and Sensibility |
2006 | 17 | |
Maria Hägerhult | At home in the Willows - A crititcal analysis of Kenneth Grahame's The Wind in the Willows |
2006 | 18 | |
Martina Artursson | Target language use A study of communication in the TL in one Swedish upper secondary school |
2006 | 19 | |
Mouhamadou Touré | Littérature Africaine et engagement: Les écrivains Africains face aux défis´fix et aux problèmes du continent | 2006 | 20 | |
helena Krantz | Close Relations Setting and Character in Jane Austen's Pride and Prejudice |
2006 | 21 | |
Linn Härsing | Kultur på avstånd - fyra lärares syn på kulturarvsfrågor i gymnasial distansundervisning utomlands |
2006 | 22 | |
Jenny Olsson och Ida Kristoffersson | Det är viktigt med svenska som andraspråk! En fallstudie om ordkunskap och undervisning i svenska som andraspråk |
2006 | 23 | |
Caroline Christoph | Särskrivning En studie som belyser elevtexter från år nio med fokus på betyg och förekomsten av särskrivning |
2006 | 24 | |
Louise Karlsson | Elevers tidiga skrivutveckling Förhållandet mellan undervisning och elevskrivande i skolår två |
2006 | 25 | |
Kristin Ljungborg och Åsa Nilsson | Läs- och litteraturpedagogik i de mellersta skolåren - en studie av sex verksamma lärares användning av läs- och litteraturpedagogik i undervisningen |
2006 | 26 | |
Josefine Nordahl | Skönlitteraturens roll i skolan - En studie av sex lärares användning av skönlitteratur i undervisningen |
2006 | 27 | |
Martina Malmberg | Svensklärares val av läroböcker Vilka och varför? En fallstudie från en högstadieskolan |
2006 | 28 | |
Katarina Persson | Skönlitteratur som källa till kunskap - En studie av varför skönlitterära texter används i gymnasiets svenskundervisning och hur lärare där ser på sin kompetens gällande användning av skönlitteratur i undervisningen |
2006 | 29 | |
Charlotta Ruderstam | "Lev många liv - läs många böcker" - En undersökning om hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen kopplat till ämnen utanför språk. |
2006 | 30 | |
Patrik Gustafsson och Lars-Gunnar Johansson | Skandinaviska ungdomars läsförståelse Bakomliggande faktorer till kunskaper i danska, norska och svenska |
2006 | 31 | |
Emil Petersson | Lärares inställning till särskrivningsfenomenet och språkriktighet ur ett pedagogiskt perspektiv - en lingvistisk, jämförande studie | 2006 | 32 | |
Torbjörn Nilsson | Ny grammatik En studie av grammatikens funktion i svenska som andraspråk |
2006 | 33 | |
Camilla Martinsson och Åsa Rundgren | En elevtext från skolår 2 Lärare coh blivande lärare analyserar, bedömver och ger respons |
2006 | 34 | |
Pia Lindberg och Christel Krisat Bergström | En grundsärskola möter en grundskola En fallstudie om hur personal från två olika skolformer ser på en samverkan som kan gynna elever med läs- och skrivsvårigheter |
2006 | 35 | |
Bodil Jönsson och Carina Lindskog | Teknik som verktyg Tekniska läshjälpmedel, en möjlighet för elever med lässvårigheter att förbättra studieresultatet och att klara skolan på egen hand |
2006 | 36 | |
Emma Johansson | Läs- och skrivinlärning i Montessoripedagogiken och den kommunala förskolan - en stude om huruvida den kommunala skolan närmat sig Montessoris tankar om barnets utveckling och lärande |
2006 | 37 | |
Eila Johansson, Margareta Karlsson och Jessica Nilsson | Påverkar barns fritidsläsning läsförmågan? En studie med elever i år 4, om deras litteraturläsning och nyttjande av visuella medier på fritiden. |
2006 | 38 | |
Annelie Johansson | Att producera eller reproducera text? En studie av fem gymnasiepojkars arbete med skrivprocessen i en provsituation |
2006 | 39 | |
Mari-Ann Hortán Hedlund och Mia Walther | Det var en gång Analys av berättelser i skolår 3 och 5 |
2006 | 40 | |
Madeleine Giertz | Elevers läsvanor En undersökning om skolbibliotekens betydelse för grundskoleelvers läsvanor. |
2006 | 41 | |
Linda Fröberg och Kristina Grundström | Läsinlärningsmetoder ur ett erfarenhetsperspektiv Vad och vem avgör metodvalet vid läsinlärning? |
2006 | 42 | |
Elisabeth Carlstedt | Sagor och barnlitteratur i skolarbetet En fallstudie av sago- och barnlitteraturanvädning på skolor med olika pedagogiska inriktningar |
2006 | 43 | |
Iréne Börjesson | Att dokumentera elevers lärande Lärares syn på vad, hur och varför? |
2006 | 44 | |
Ann-Sofie Brunosson | "Verktygslådan" En studie av metaforer i en matematikbok för år 9 |
2006 | 45 | |
Anita Backman och Heléne Stenquist | Med skönlitteratur mot läslust - en studie om arbete med skönlitteratur i år 1-5 |
2006 | 46 | |
Peter Andersson och Andrew Johansson | "Klassisk är en bok som folk berömmer men ingen läser." - Mark Twain - - En undersökning om hur lärare väljer skönlitteratur åt elever |
2006 | 47 | |
Britt Abrahamsson och Ann-Margret Broberg | Cybersvenska och skolsvenska En undersökning av högstadieelevers skrivande |
2006 | 48 | |
Maria Alfredsson | Attityder till ämnet svenska som andraspråk Intervjuer med lärare och elever på en grundskola i år 7 - 9 om deras syn på sv2-ämnets roll, status och organisation |
2006 | 49 | |
Jan Idlinge | Emmys skrivundervisning - En lärares försök att öka sina elevers skrivförmåga inom svenskundervisningen i gymnasiet |
2006 | 50 | |
Antoniu Vintila | "My state grew stranger, being transported And rapt in secret studies" Shakespeare's The tempest: A study of binaries in the relationship between Prospero, Caliban and Ariel |
2006 | 51 | |
Olga Abakumova | The use of the prepositions to and with after the verb to talk in British and American English | 2007 | 114 | |
Jenny Siméus | Culture in Focus A Critical Study of Culture in the English Syllabi and a Few Selected Textbooks |
2007 | 115 | |
Majlinda Galica | Reading Strategies - a study on pupils' use of strategies when reading fictional texts |
2007 | 116 | |
Emine Stagova | Teaching Strategies Teachers' views and attitudes towards reading problems |
2007 | 117 | |
Erika Lagergren | To live deliberately or to conquer an island of despair: a comparative analysis of the depictions of man's relationship with nature in Walden and Robinson Crusoe as grounded in the works' protagonists |
2007 | 118 | |
Saman Jalali | Oppressing Nature A Study Gretel Ehrlich's The Solace of Open Spaces |
2007 | 119 | |
Lina Andersson | Eological Poetry - William Blake and Ted Hughes from an Ecocrititcal Perspective |
2007 | 120 | |
Åsa Svensson | The Changing Life of David Lurie in Coetzee's Disgrace | 2007 | 121 | |
Jessica Danielsson Grönvall | The Performativity of Masculininity in Jackie Kay's Trumpet | 2007 | 122 | |
Sabina Dzananovic | The Role of Marriage in Jane Austen's Pride and Prejudice | 2007 | 123 | |
Anna Karlsson | Étudeu sur l'évaluation de l'expression orale dans la classe de francais langue étrangère | 2006 | 52 | |
Monica Sandberg | Étude thématique du livre Ces Enfants de ma vie de Gabrielle Roy | 2006 | 53 | |
Charlotta Cesar | Qu'est-ce qu'une femme? La question de la "nature" féminine dans Indiana de George Sand |
2006 | 54 | |
Nina Fors | "D'en parler mainteneant..." - Une analyse narrative et thématique des notions de temps et de mémoire dans L'Amant de Marguerite Duras |
2006 | 55 | |
Anita Carlsson Gios | Étude sur les notions de 'nouvelle femme' et de 'nouvel homme' dans Madame Bovary de gustave Flauberg | 2006 | 56 | |
Kirsten Husung | Discours féministe et postcolonial: stratégies de subversion dans Les Honneurs perdus de Calixthe Beyala | 2006 | 57 | |
Marianne Jönsson | L'Influence de l'existentialisme Sartrien sur l'Oeuvre de Francoise Sagan | 2006 | 58 | |
Magnus Mellborg | La Crise d'Octobre et le mouvement souverainiste du Québec | 2006 | 59 | |
Marianne Ståhl | Betty Blue - 37'2 Le Matin Etude de l'adaptation cinematographique du roman vue a travers un personnage |
2006 | 60 | |
Susanne bredesjö Budge | To deceive the receiver A genre analysis of the electronic variety of Nigerian scam letters |
2006 | 61 | |
Louise Eriksson | She likes doing what he likes to do - A corpus study of like and its complementation |
2006 | 62 | |
Jenny Fredman | (un) "Like Romeo and Juliet" The Theme of Love in john Fowles' The Collector |
2006 | 63 | |
Emma Ivarsson | Thorny reading A didactic and literary approach to Jane Austen's Pride and Prejudice |
2006 | 64 | |
Marie Karlsson | the translation of hedging, adjectives and non-finite ing-participles in Horses Talking by Margrit Coates | 2006 | 65 | |
Magnus Mellborg | Chairman or chairperson? Or perhaps chair? Swedish upper secondary school students' knowledge of, and attitudes towards unbiased and 'plitically correct' English usage |
2006 | 66 | |
Göran Gerdin | The use of the general nouns people and thing by L2 learners of English - A copurs-based study |
2006 | 67 | |
Marie Ivarsson Ahlin | Female voices in horror: A linguistic study of female stereotyping i two slasher movies | 2006 | 68 | |
Madeleine Lejervall | "A Tourist Translation" passives, adjectives, terminology and cultural aspects in translation from English to Swedish in the tourist brochure Dover Castle |
2006 | 69 | |
70 | ||||
Alexander Lakaw | Hiding behind nicknames A linguistic study of anonymity in IRC char´trooms |
2006 | 71 | |
Michael Nilsson | Textbooks and Alternative material - positive and negative aspects |
2006 | 72 | |
Therese Johansson | Teaching material in the EFL classroom - teachers' and students' perspectives |
2006 | 73 | |
Renate Mares | Stereotypes of men and women, and inequality between the sexes in Jane Austen's Pride and Prejudice - A didactic essay attempting to show that a gender focused reading of Pride and Prejudice has much to offer both male and female students |
2006 | 74 | |
Hanna Larsson | ''I'd got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it'' Moral Dilemmas in Mark Twain's The adventures of Huckleberry Finn In the Light of R. W. Emerson's ''Self-Reliance'' |
2006 | 75 | |
Elisabeth Hals | IrRelevant and Chaotic or Indeed Relatively Cooperative? A Gricean comparison of chatoom and face-to-face interaction |
2006 | 76 | |
Caroline Helleklev | Metaphors and Terminology in Social Science - A translation and an analysis - |
2006 | 77 | |
Annelie Norrlin | Lyrikens plats i gymnasieelevernas värld | 2005 | 1 | |
Maria Andersson | Hur ska vi göra? - en studie om tre lärares arbetsmetoder |
2005 | 2 | |
Viviann Kroon | Böcker och läsmiljö En studie av elevers attityder till böcker och läsmiljö i skolan och hemmet |
2005 | 3 | |
Emma Karlsson och Maria Nilsson | Flerspråkighet - en tillgång eller en börda? En studie om elevers och lärares attityder till flerspråkighet |
2005 | 4 | |
Jenny Hammarstedt | ...jag brukar försöka läsa en stund varje dag - en intervjubaserad undersökning om ungdomars läsvanor på fritiden |
2005 | 5 | |
Monica Geraldsson och Laila Gustafsson | Skönlitteraturens betydelse i pedagogens arbete mot mobbning - ett komplement till läroböcker |
2005 | 6 | |
Karin Engström och Emma Nilsson | Nu ska vi läsa - men vad då? - en studie av elevers skönlitterära läsning inom svenskämnet på två gymnasieskolor |
2005 | 7 | |
Elin Gustavsson | Att lära av böcker. - En undersökning kring några lärares sätt att resonera kring sin litteraturundervisning på gymnasienivå. |
2005 | 8 | |
Isak Ekroth | Filosofi och litteratur - en studie av förhållandet mellan filosofisk litteratur och skönlitteratur och dess betydlese för kunskapsutveckling ur ett didaktiskt perspektiv. |
2005 | 9 | |
Britt Swensson, Ewa Wikingsson och Lena Svensson | Dokumentation av elevers språkutveckling Traditionell dokumentation eller individuell utvecklingsplan? |
2005 | 10 | |
Justina Strömquist | Läsning - glädje eller plåga? En studie om hur man motiverar elever till läsning |
2005 | 11 | |
Ingrid Rosander och Laila Erlandsson Skough | Läsprojekt En studie om hur undervisning, läslust och läsförmåga påverkas av ett läsprojekt |
2005 | 12 | |
Helena Petersson och Mimmi Fransson | Läsinlärning Sex lärares erfarenheter |
2005 | 13 | |
Jannicke Larsson, Eva johsson-Prahl och Ewa Persson | Läsutveckling En studie av femteklassares attityder till böcker och läsning. |
2005 | 14 | |
Helén Kihlberg och Jill Narveby | Läsundervisning en studie om lärares olika undervisning |
2005 | 15 | |
Mats Jansson och Lisbeth Lindström | barns uppfattning av sitt skrivande Ur ett genus- och åldersperspektiv |
2005 | 16 | |
Jennie Håkansson och Susanne Jonsson | Skönlitteratur i undervisningen Funktion och urvalsprocess |
2005 | 17 | |
Kristin Holmstedt och Inoca Nordh Alserin | Skönlitteratur Hur används böcker i svenskundervisningen? |
2005 | 18 | |
Terese Göransson | Könsperspektivet i läsinlärningen | 2005 | 19 | |
Denise Eriksson, Liselotte Jonsson och Inga-Lena Skarman | Språkutvecklande arbete i förskolan En studie om förskolans arbetsmetoder |
2005 | 20 | |
Jessica Danielsson Grönvall | Att bryta tystnaden - ett förslag på hur man kan synliggöra homosexuella unga i skolan genom litteraturundervisningen i svenska för grundskolan |
2005 | 21 | |
Helene Berggren | Hur kan man undervisa i och inspirera till litteraturläsning i gymnasieskolan? Några metoder och idéer |
2005 | 22 | |
Marie Carlström | Pojkböcker och flickböcker Vad läser pojkar och flickor om? |
2005 | 23 | |
Ann Gnatt | Förändringar i ungdomsboken. Till gagn för läsovana elever? |
2005 | 24 | |
Karin Axelsson | Interpreting and Discussing Literary Texts A study of literary group discussions |
2006 | 78 | |
Eva Dimitriadis | A preposition is something which you should never end a sentence with A corpus-based study on preposition stranding |
2007 | 124 | |
Karin Urbäck | Code-switching in Computer-Mediated Communication The use of Swedish and English in an Internet discussion forum |
2007 | 125 | |
Ann-louise Lindgren Edmonds | Mixed messages within The Buddha of Suburbia | 2007 | 126 | |
Mayari Cantoni | What role does the language of instruction play for a successful education? A case study of the impact of language choice in a Namibian school. |
2007 | 127 | |
Jenny Fredman | Bilder von Weiblichkeit, Männlichkeit und Zusammenleben in Marlen Haushofers Die Wand Eine genderspezifische Untersuchung |
2007 | 128 | |
Cecilia Pihlström | Kopter och religionsfriheten Dagens situation i Egypten |
2007 | 129 | |
Irena Trajkovska | HODEGÉTRIA Den vägvisande gudsmodern En kvalitativt analystisk studie av en ikon |
2007 | 130 | |
Susanna Pettersson | "Menar du att det sitter två gubbar uppe i himmelen? Gud, så onödigt!" En uppsats om barns gudsbild |
2007 | 131 | |
Marcus Andersson | Att rekonstruera världen En studie av Mircea Elisade och hans idéer - tillämpade på de moderna olympiska spelen |
2007 | 132 | |
Johanna Bäckblom och Maria Destici | Religion och konflikt ur ett lärarperspektiv - Tio gymnasielärares syn på förhållandet mellan religion och konflikt |
2007 | 133 | |
Mikael Söderberg | Religionsundervisning i förändring Disciplinering i läroplaner En studie av läroplaner |
2005 | 25 | |
Magnus Berggren och Fredrik Ström | Church of Satan Religion eller ideologi |
2005 | 26 | |
Annelie Bredberg | Kristendom i förändring i gymnasieskola och samhälle |
2005 | 27 | |
Carl-Oscar Ekholm | Jehovas vittnen och 1914 En kritisk granskning |
2005 | 28 | |
Annika Svensson | Då Gud vände sig bort En dagboksstudie av hur två judiska mäns religiösa tro och religiösa liv påverkas och förändras under Andra världskriget 1939-1945 |
2005 | 29 | |
Sara Söderberg | En jämförrande studie mellan en luthersk och en katolsk förskola | 2005 | 30 | |
Sven Welander | Nattvardssed och social konsekvens Tolv människoöden i en smålandssocken åren 1755-1764 |
2005 | 31 | |
Roger Örn | Gud i mänsklig gestalt! - En studie över den antropomorfe Gudsgestalten i Gamla testamentet |
2005 | 32 | |
Solvig Carlsson | Från MODERGUDINNOR till Jungfrun MARIA ett försök att ur ett religionshistoriskt perspektiv förklara sambandet mellan två historiska verklighetet |
2005 | 33 | |
Eva Lundström | 2000-talets barnatro och barnatvivel En undersökning av barns tankar kring några utvalda existentiella frågor |
2005 | 34 | |
Linda Muhr | Bikt i Svenska kyrkan En studie av bikt inom Växjö kyrkliga samfällighet 2005 |
2005 | 35 | |
Jennie Ekeroth och Helena Söderblom | Islam i läroboken - En kritisk diskursanalys |
2005 | 36 | |
Emma Hjalmarsson och Maria Talevska | Så olika men ändå så lika - En komparativ studie med fokus på det pedagogiska ledarskapet sett ur två skilda kulturperspektiv |
2005 | 37 | |
Anna Johansson | Religionsundervisning för livet - En förskjutning från lära i religion, till lära om och från religioner |
2005 | 38 | |
Katharina Lennartsson | En likvärdig utbildning? En kvalitativ studie hur världsreligionerna prioriteras i religionsämnet på gymnasiet |
2005 | 39 | |
Janica Nordström | Adam - en litteraturstudie om vem som kom först; mannen eller människan | 2005 | 40 | |
Andreas Thuresson och Jonas Hultqvist | Betygsättning i Religionskunskap A - en studie om religionslärares förhållningssätt till bedömning och betygsättning |
2005 | 41 | |
Maria Karlsson | Islam i gymnasieskolan | 2005 | 42 | |
Göran Andersson | NATION OF ISLAM OCH MALCOLM X | 2005 | 43 | |
Anna Engelmark | Kvinnan i islam - En studie om den muslimska kvinnan inom islam utifrån litteratur, Koranen och intervjuer |
2005 | 44 | |
Ursula Björkman-Sjögren | Kan Tro och Vetande förenias i en Nutids Teologi? Diskussion utifrån Nathan Söderblom, Paul tillich, Raimundo Panikkar och Ian G. Barbour m. fl |
2006 | 79 | |
Maria Karlsson | Livet som baptist i den amerikanska Södern | 2006 | 80 | |
Mona Pfaus | "There is no good and evil. There is only power..." Om onskan i Harry Potterfilmer och om att använda film i religionsundervisning på grundskolans senare del och på gymnasiet. |
2006 | 81 | |
Anna Olofsson | Kristendomen i den Prosaiska Eddans Ragnaröksmyt | 2006 | 82 | |
Sanna Kaldner | Ungdomars syn på islam En undersökning vid fem gymnasieskolor i Kalmar och Jönköping |
2006 | 83 | |
Emma Lindqvist | Heligt vatten En jämförande studie om två rituella bad och hur dessa kan kopplas till ämnet religionskunskap på gymnasieskolan |
2006 | 84 | |
Vlora Kolgjini | Hur tolkar 5 grundskolelärare styrdokumenten i religionskunskap En kvalitativ studie av SO-lärare i grundskolan |
2006 | 85 | |
Lars Borg | Lever Gud? En studie av Nietzsches proklamation: "Gud är död!" och postmodernismens respons |
2006 | 86 | |
Haiman Masri och Caroline Midbeck | Framställning av islam i läroböcker - Det värderande perspektivets ofrånkomlighet |
2006 | 87 | |
Elin Lönnbom och Sandra Strandberg | Kunskap och bedömning i fokus En analys av fem skriftliga prov i Religionskunskap A |
2006 | 88 | |
Josefine Pedersen | The Colonial Era in the Gambian Secondary School History Teaching | 2008 | 1 | |
Daniel Odenberger och Ville Otranen | Synen på nazismen i Metallarbetaren och Verkstäderna 1932-1938 | 2008 | 2 | |
Andreas Gabrielsson | Att undervisa en nation - Historieundervisning i Kenya och Tanzania | 2008 | 3 | |
Anne Moilanen | Assimilation och/eller integration? En undersökning av hur arbetskraftsinvandrare blev mottagna i ett svenskt brukssamhälle under 1960- och 1970-talen |
2008 | 4 | |
Johannes Sandén | Interaktionen mellan en SS-organisation och ett svenskt ämbetsverk - Korrespondensen mellan Herman Wirth (Ahnenerbe) och riksantikvarien (Riksantikvarieämbetet) 1935-1939 |
2008 | 5 | |
Erik Johansson och Lena Sjögren | Är modern historia historiämnets framtid? Den moderna historiens påverkan på historiemedvetandet |
2008 | 6 | |
Amira Dapo och Jehona Lajqi | Skolelever och Förintelsen En kvantitativ studie om gymnasieelevers attityder gentemot Förintelsen |
2008 | 7 | |
Daniel Håkansson | Barbarerna från väst Japanernas syn på västvärlden under 1800-talet i texter tagna ur Sources of Japanese tradition och The Iwakura Embassy |
2008 | 8 | |
Ulla Fagerström | Genus jihad En studie av genusmedvetenhetens ursprung och några av dess olika uttryck inom islam |
2008 | 9 | |
Emelie Hallquist | Ärkeängeln Gabriel - Guds redskap i gott och ont - En litteraturstudie om Gabriels roll som aktör och budbärare i judisk litteratur |
2008 | 10 | |
Jessica Rask | Dödens närvaro Vad sjunde-, åttonde- och niondeklassare har för uppfattningar om döden |
2008 | 11 | |
Johanna Bäckblom och Maria Destici | Religion och konflikt ur ett lärarperspektiv - Tio gymnasielärares syn på förhållandet mellan religion och konflikt |
2008 | 12 | |
Linn Härsing | Teachers, Ethics and Globalization - an international comparative field study of the perspective of six teachers regarding ethics questions |
2008 | 13 | |
Diana Andersson Bíró | Ahimsa är vad vi gör av det En granskning av två läroböcker i religionskunskap för gymnasiet |
2008 | 14 | |
Stephanie Ungh | "Nu är det en man här och det är...typiskt" Tre lärare om genuspedagogik och litteraturundervisning på gymnasieskolan |
2008 | 15 | |
Petra Magnusson | Att läsa skönlitteratur Gymnasieelevers arbete med att utveckla litterär kompetens |
2008 | 16 | |
Barbro Nyberg-Jonsson | Konsten att läsa - en studie om hur sju flickor i år nio läser skönlitteratur |
2008 | 17 | |
Maria Axelsson | "På fritiden läser jag inte, då vill jag ha roligt" Läsvanor, läsfrekvens och läsförståelse hos tio pojkar i årskurs åtta |
2008 | 18 | |
Sara Svensson | Den tredje platsens gemenskap Elevers och lärares chattspråk på LunarStorm och Facebook |
2008 | 19 | |
Louise Pettersson | Teknikens framsteg i vardagen En undersökning av fyra ungdomars IKT-användning |
2008 | 20 | |
Åsa Malmström och Therés Åkerblom | Läs- och skrivutveckling i förskoleklass och år 1 - kunskapssyn, metoder och samverkan |
2008 | 21 | |
Ann-Chatrin Eriksson, Annicka Enell och Ann-charlotte Lennartsson | Barnlitteraturens funktion i förskolan - Används barnlitteratur enbart som valium för barn? |
2008 | 22 | |
Martina Christensen | Ungdomar och dialekt i Småland - en attitydundersökning |
2008 | 23 | |
Camilla Stenlöv | Vilken rom ska jag välja? - en studie av tre gymnasieelevers val och läsning av skönlitteratur |
2008 | 24 | |
Nermin Taha | Olika faktorers inverkan på språkutvecklingen vid alfabetisering av en sfi-elev - En longitudinell och kvalitativ studie om hur en illitterat somalisk tonårig flicka anpassar sig till en läsandets värld |
2008 | 25 | |
Jessica Gustavsson | Pojkars och flickors värderande uttryck i narrativa texter En studie av elevtexter i årskurs nio |
2008 | 26 | |
Ally Schrevelius | Balladspår i modern svensk litteratur Intertextuella influenser |
2008 | 27 | |
Peggy Palm | Lära våga tala! Om tal i klassrumsoffentligheten |
2008 | 28 | |
Johannes Elmberg och Anna Håkansson | Skönlitteraturens möjligheter - en undersökning av gymnasielärares attityder till litteraturundervisning |
2008 | 29 | |
Jenny Wiksten | Svensklärarens uppgift, kompetens och arbetssituation - En intervjustudie med svensklärare i grundskolans tidigare år |
2008 | 30 | |
Annette Johansson | Att tolka uppdraget Sex svensklärares syn på kulturarv och kulturell mångfald |
2008 | 31 | |
Stella Sjögren | Det vidgade textbegreppet - några gymnasielärares och lärarutbildares tankar om sin klassrumsgestalning av begreppet med fokus på bildtolknin |
2008 | 32 | |
Anneli Andersson och Bodil Engdahl | Bokstavskunskap i förskoleklass - En studie om pedagogers arbete med bokstäver i förskoleklassen inför skolstarten |
2008 | 33 | |
Elise Ivarsson | "You just can't fly on off and leave a body" Racial and cultural identity through myth and magic in Song of Solomon and Wide Sargasso Sea |
2008 | 34 | |
Solvejg Nirzke | looking through Literature Narrative presentation in Emily Bronte's Wuthering Heights |
2008 | 35 | |
Mikael Svensson | Life, Death and the Reader in the Victorian Ghost Story | 2008 | 36 | |
Maria Hägerhuld | The Waltzing Woman - A New historicist Reading of Dorothy Parker's "The Waltz" |
2008 | 37 | |
Melisa Talic | Reading, Speaking and Writing: Abilities Which Can be Developed While Working with a Novel in a Target Language Classroom |
2008 | 38 | |
Margareta Exenberger | "Don't mess with chicks in Burberry paddings" Semantic change in hip-hop lyrics and its impact on mainstream American English |
2008 | 39 | |
Alexander Lakaw | (A)rise and (a)wake An investigation of two verb pairs |
2008 | 40 | |
Thomas Antebi | PWNED! An analysis of English language innovation in two Internet gaming forums |
2008 | 41 | |
Åsa Svensson | "(T)he Free Play of Fantasy" The Interrelations between Ethnicity and Sexuality in Shyam Selvadurai's Funny Boy |
2008 | 42 | |
Emma Ericsson | Awareness of and attitudes toward sexist and gender neutral language in English among college students in the US | 2008 | 43 | |
Julia Nordquist | "A Plea for Color" Color as a Path to Freedom in Nella Larsen's Novel Quicksand |
2008 | 44 | |
Andreas Poltan | Translating Swedish Automotive History - Terminology, cultural adaptations and connectors |
2008 | 45 | |
Nina Rask | Analysis of a Medical Translation Terminology and cultural aspects |
2008 | 46 | |
Per Boberg | Translating Political Text: Cultural and Stylistic Aspects of Translating the American Republican Party's 2004 Political Platform |
2008 | 47 | |
Frida Lennartsson | Students' motivation and attitudes towards learning a second language - British and Swedish students' points of view |
2008 | 48 | |
Ulla Jansson | How to Tackle Translation Problems in a Text on Rugby Translating culture and style in "Football, identity, Place: The Emergence of Rugby Football in Brisbane" by Peter Horton |
2008 | 49 | |
Hanna Larsson | La TPR comme méthode d'introduction du francais langue étrangère | 2008 | 50 | |
Natasa Rusimovic | Le travail du professeur en classe de FLE: planification, mise en scène et réflexion |
2008 | 51 | |
Åsa Tergou | LA CRÉATION DU MOI SEXUÉ La socialisation de la petite fille dans trois oevres du Simone de Beauvoir: Quand prime le spirituel, Mémoires d'une jeune fille rangée et Le Deuxième Sexe |
2008 | 52 | |
Martin Winberg | LES SENTIMENTS AMBIGUS D'OUSMANE GUÈYE La négritude, la polygamie et l'homme sénégalais dans Un chant écarlate di Mariama Ba |
2008 | 53 | |
Malin Johansson | L*aide au développement au Mali - une étude comparative d'un bailleur francais et d'un bailleur suédois |
2008 | 54 | |
Louise Andréasson | Les exercices communicatifs dans l'enseignement du francais langue étrangère au lycée | 2008 | 55 | |
Marlene Sandblom | L'impact culturel sur la politique de santé publique - une étude comparative entre la Suède et la France |
2008 | 56 | |
Ariana Wilkins Rivera | El uso de TIC, herramienta útil o sobreestimada? Un estudio desde el punto de vista del profesor de espanol |
2008 | 57 | |
Nettan Caspersen | Ganas o desganas? Un análisis de las actitudes de los alumnos de la comunidad de Älmhult para aprender lenguas |
2008 | 58 | |
Veronica Nord Svensson | Partnerschaften und Ehen in der Novelle Der fremde Freund von Christoph Hein | 2008 | 59 | |
Franziska Prothmann | Die Konstruktion des Genies in Patrick Sueskinds "Das Parfum. Die Geschichte eines Mörders" udn Robert Schneiders "Schlafes Bruder" Ein Verglecih der Protagonisten |
2008 | 60 | |
Katja Matussek | Sopa lagom Strategien bei der schwedisch-deutschen Uberstzung von Phraseologismen, lexikalischen Lucken und Nominalisierungen am Beispiel eines populärwissenschaftlichen Eziehungsratgebers |
2008 | 61 | |
Fredrik Solfors | Berättelsen om det osynliga barnet En studie av två grundskoleklassers tolkning av Tove Janssons novell |
2008 | 62 | |
Sofia Weum | Tim Burton och fantasifabriken | 2008 | 63 | |
Sara Ahlryd | Bättringsvägen En studie av gatunamn i Växjö, deras kategorier och morfologi |
2005 | 45 | |
Therese Lejon | Nyttan och bruket av grammatikundervisning En kvalitativ studie av lärare och elever på gymnasiet |
2005 | 46 | |
Madelene Hartwig | I mörkret är alla katter grå En studie om användning och förståelse av ordspråk och talesätt |
2005 | 47 | |
Ann-Louise Lindgren Edmonds | Översatta filmtitlar 1968-2000 Språkutveckling eller marknadsföring? |
2005 | 48 | |
Sofia Samuelsson | Möte mellan text och läsare - en undersökning om hur läsares bakgrund påverkar reception och förmåga till rekonstruktion av tidningstext |
2005 | 49 | |
Ann-charlotte Gårdhed | Kan du redan läsa lille vän? En kvantitativ studie av nationella provresultat i läsförståelse och eget skrivande år 5 relaterat till pedagogisk strategi på förskola |
2005 | 50 | |
Angeta Johansson | Utvecklar läsning skriftspråket? En studie av elextexter skrivna på en skola med prioriterad läsning |
2005 | 51 | |
Helena Lovén | "Pladeforretninger plages av pirater" En studie av svenska gymnasisters förståelse av och attityd till danskan 2000 och 2005 |
2005 | 52 | |
Linda Svensson | Maktsyn och språk på 1600-talet - En studie av Agneta Horns Berksrivning över min Vandringstid och Catharina Wallenstedts Allrakäraste-Catharina Wallenstedts brev 1672-1718 |
2005 | 53 | |
Astrid Skoglund | "Om sättet att tillhopa gå" Jämförelse mellan två sexualvetenskapliga texter från två skilda sekel |
2005 | 54 | |
Ewa Bergh Nestlog | Hela svenskan - integrering inom svenskämnet |
2005 | 55 | |
Janica Nordström | Olika lärare - olika betyg - om (o)likvärdig bedömning av elevtexter i år 9 |
2006 | 88 | |
Sara Tordsson | Attityd och inställning till modersmål och modersmålsundervisning en enkätstudie av skolpersonal |
2006 | 89 | |
Annelie Johansson | Gymnasieelevers skrivkompetens En fallstudie av åtta gymnasieflickors lösningar av det nationella provets A-uppgift i svenska vid studieförberedande och yrkesförberedande program |
2006 | 90 | |
Fredrik Hansson | Att språka om språket En analys av sex elevers gruppsamtal om språkfrågor |
2006 | 91 | |
Andrew Johansson | Lärarstudenters attityder till elevers dia-, etno- och sociolekter - En metodprövande studie |
2006 | 92 | |
Åsa Bornefjäll | Omständigheter Vuxna med läs- och skrivsvårigheter tar tag i sitt läsande och skrivande igen |
2006 | 93 | |
Daniel Bengtsson | Kvinnosynen i Jesús Francos skräckfilmer 1962-1971 | 2006 | 94 | |
Martin Jönsson | "If you are going to steal, steal from the best" - om Peter Bogdanovichs auteurskap och Hawks-komplexet |
2006 | 95 | |
Henrik Johansson | En oundvikliga undergången Samhällskritik, moral och jämställdhet inom skräckfilmen |
2006 | 96 | |
Victoria Hansén | Genusaspekter i Mr & Mrs Smith | 2006 | 97 | |
Lina Arvidsson | Independentfilmens utveckling - Kritiken som kom av sig |
2006 | 98 | |
Helen Nordin | Meeting a New Time at Walden Pond A study of Henry David Thoreau's opinions about a transforming society |
2006 | 99 | |
Tanu Mehta | Filmens existens och existentialistisk film - Teorier om film, om film i teorin |
2008 | 64 | |
Niklas Olsson | Il Padrino - The Godfather Etnicitet i anknytning till Gudfadern |
2008 | 65 | |
Mattias Herbertsson | Tri-Svabhava-Vada - Yogacara Buddhist theory applied on film |
2008 | 66 | |
Victor Santinell | Jim Jarmusch som en American independent, Dead Man som en Acid Western - en studie av hur film kategoriseras |
2008 | 67 | |
alexander Steinvall | Slaget vid sjön Hjorten - Dackefejdens okända slag som avgjorde Sveriges framtid - Argumentation utifrån en analys av olika typer av källmaterial |
2008 | 68 | |
Maria Dybner | Crime Fiction in the English Class How to Use Crime Fiction as a Resource When Teaching English in the Swedish Upper Secondary School |
2008 | 69 | |
Annika Rosbring | Les images de l'amour dans Le Vieux Chagrin de Jacques Poulin | 2008 | 70 | |
Antoniu Vintila | "My state grew stranger, being transported and rapt in secret studies" "In the company of Shakespeare" |
2007 | 134 | |
Jennie Liljekvist | Islamiska levnadssätt i Sverige Religion i teori och praktik |
2008 | 71 | |
Annelie Eriksson | Hur påverkas elevers läsning av bilder? En test gjord på 29 elever i årskurs 4-5 |
2008 | 72 | |
AnnaKarin Lensu | Hur man unvervisar svaga läsare i läsförståelse på en gymnasieskola | 2008 | 73 | |
Inger Persson | Läromedlet Aktiv svenska för gymnasiets kurs A ur ett genusperspektiv | 2008 | 74 | |
Maria Ohlander | Jag tror ju att det finns något! En studie av ungdomars syn på existentiella frågor |
2008 | 75 | |
Eva Jansson och Malin Lindberg | Kanon eller inte kanon, det är frågan... Attityder i Sverige gentemot en litterär kanon |
2008 | 76 | |
Louise A-Cnattingius | Kanondebatten och skolan | 2008 | 77 | |
Helene Singer | Var finns det böcker med kvinnliga karaktärer? | 2008 | 78 | |
Maria Holmqvist-Ericsson | Skönlitteratur i undervisningen på gymnasiet En studie byggd på intervjuer om hur några lärare använder skönlitteraturen i undervisningen |
2008 | 79 | |
Erika Borg | Catharsis in Yvonne Vera's Butterfly Burning | 2006 | 100 | |
Martin Turesson | Textbook Choices - a qualitative study of what factors teachers in Swedish upper secondary school and adult education consider to be important when choosing to teach English A with or without textbooks |
2006 | 101 | |
Emma Axelsson | how power is connected to men In the novels of J.M. Coetzee Disgrace Waiting for the Barbarians |
2006 | 102 | |
Karin Filipsson | Representation of Nature In The Solcace of Open Spaces by Gretel Ehrlich |
2008 | 103 | |
Josefin Borglin | Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud En karaktärsstudie av lars Noréns två dramer |
2008 | 80 | |
Kerstin Ydrefors | Gösta Berling och illusionen om karaktäristik och inbillning i Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga |
2008 | 81 | |
Martin Willander | Fakta/Fiktion En analys av förhållandet mellan fakta och fiktion hos Sten Bergman och Per Olof Sundman |
2008 | 82 | |
Anne Moilanen | Mord och kärlek i Tornedalen | 2008 | 83 | |
Dan Svensson | Eskapism - En analys av Edward Albees Who's Afraid of Virginia Woolf? - |
2008 | 84 | |
Lina Johansson | Använder svensklärare skönitteraturen som de borde i sin undervisning? En studie i hur svensklärare på gymnasiet använder skönlitteratur i undervisningen i jämförelse med aktuella forskningsresultat och styrdokument |
2005 | 56 | |
Yolanda Söderblom | SUPERANDO LA TRISTEZA. Análisis psicológico y social del personaje principal de El albergue de las mujeres tristes de Marcela Serrano |
2006 | 104 | |
105 | ||||
Julia Björnberg | Hundarna i karavan efter En diskussion om gränslandet mellan prosa och lyrik |
2008 | 85 | |
Pia Sjögren Nilsson | Från svnslös till rastlös - ett liv med läsande och skrivande |
2008 | 86 | |
Claes Westerlund | TANKEN HANDEN VERKET Att skriva ett manus |
2008 | 87 | |
Lina Arvidsson | Utifrån sett En uppsats som behandlar romanen Innan under efter av Lina Arvidsson |
2008 | 88 | |
Emelie Novotny | Cirkusprinsessorna - en uppsats om att gå balansgång mellan orden och orden |
2008 | 89 | |
Iréne Wirdelöv | Läsa, läsa, läsa - skriva, skriva, skriva | 2008 | 90 | |
Morgan Svensson | ATT VÄLJA LITTERÄR METOD "Jag har inte velat skriva så. Jag har varit tvjungen." (Pär Lagerkvist) |
2008 | 91 | |
Patric Eghammer | En novellsamling blir till | 2008 | 92 | |
Pernilla Hjelt | Hopp som i hare Om undanträngningens roll i arbetet med min diktsamling |
2008 | 93 | |
Per Boberg | Translating Political Text: Cultural and Stylistic Aspects of Translating the American Republican Party's 2004 Political Platform |
2008 | 94 | |
Robert Danheden | Into the Cosmos A Translation Study of Astronomical Proportions Focusing on Terminology, Additions and Omissions |
2008 | 95 | |
Åsa Hallard och Karin Lekander | Läsovilliga elever - vilka är de och hur fångas de upp? |
2008 | 96 | |
Veronika Nord Svensson | Die gescheiterte kommunikation in Christian Krachts Roman Faserland | 2008 | 97 | |
Elna Bryngelson | Metaphern und Vergleiche in Robert Musils Novelle Tonka | 2008 | 98 | |
Ulrika Gullberg | Baltutlämningen 1946 En jämförande pressundersökning av opinionen i tre Malmötidningar |
2008 | 99 | |
Erika Grönqvist | När de gröna kullarna färgades röda - En studie av två svenska dagstidningars nyhetsrapportering kring folkmordet i Rwanda 1994 |
2008 | 100 | |
Janine Bokor och Johan Hammarsten | "What we do in life, echoes in eternity" En jämförande studie mellan fyra populärhistoriska filmer om Romarriket från 2000-talet |
2008 | 101 | |
Sofia Ripe | Kvinnofrågan under 1880-talet - en genusteoretisk idéanalys av Victoria Benedictssons Pengar och August Strindbergs Giftas I-II |
2008 | 102 | |
Elisabet Höglund | Ett ämne i tiden? En studie över hur ämnet biblisk historia och katekes utvecklades till att bli ämnet religionskunskap. |
2009 | 1 | |
Ingela Johansson | Religion in på bara skinnet En studie om människor som tatuerar in religiösa symboler samt om symbolernas betydelse. |
2009 | 2 | |
Hanna Josefsson | Nietzsche dog år 1900... Ekman, när dog Gud? - en redogörande studie kring Friedrich Nietzsches och Ulf Ekmans gudsbilder |
2009 | 3 | |
Jenny Alriksson | Saklig, allsidig och icke konfessionell religionsundervisning - en realitet i dagens skolan eller en utopi i läroplanen? |
2009 | 4 | |
Morgan Karlsson | BÖNEN Religionens väsen och själ |
2009 | 5 | |
Roger Wisberg | Religion som politisk maktfaktor i USA Kampen om den moraliska kompassen |
2009 | 6 | |
Sanna Johannesson | Gestaltanalys | 2009 | 7 | |
Charlotte Lindahl | Sex, shopping och singlar - vad måste en bra chick-lit innehålla? |
2009 | 8 | |
Claudia Lehmann | Trainspotting The modification of meaning in the German dubbed version |
2009 | 9 | |
Anne-Marie Knockaert | Who are these people? Really? Heteronormative Discourse and jackie Kay's Trumpet |
2009 | 10 | |
Wendy Grace | The Ache of Ageing: Death of Innocence as a Paradigmatic Moral Shift The Intuitionist Ethic in Barrie's Peter Pan and Dahl's Matilda |
2009 | 11 | |
Georgia Dekavalla | Terror and Evil in Iraq A Study of Political Discourse |
2009 | 12 | |
Carol Obregón Munos | A corpus-based study of Don Juan - A Spanish borrowing into English |
2009 | 13 | |
Ariana Wilkins Rivera | A diachronic study of semantic change in the nouns fag and dyke | 2009 | 14 | |
Malin Gehrman | A study of Female Sexuality in John Irving's Until I find you - from a feminist perspective |
2009 | 15 | |
Erica Engdahl | "The foulest creatures that wolk this earth" J.K. Rowling's Magical Creatures as Metaphors for Difficulties for Teenagers |
2009 | 16 | |
Johanna Olsson Tillström | A Study of Metaphors in the Heart of Darkness and their Swedish Translations |
2009 | 17 | |
Kristina Nilsson | The Accomplished Woman - No Changes Accomplished? A Comparison of the Portrayal of Women in Jane Austen's Pride & Prejudice and Helen Fielding's Bridget Jones |
2009 | 18 | |
Angelica Pellén | O foxy lady, where art thou? A corpus based analysis of the word foxy, from a gender stereotype perspectiv |
2009 | 19 | |
Maria Rosén | Manligt, kvinnligt, jämlikt? En genusanalys av läromedlet Den levande litteraturen |
2009 | 20 | |
Anita Karlsson-Lenardt | Runstenarna i Kronobergs län - en studie i språk och utförande |
2009 | 21 | |
Carina Sverkersson | Akademiskt skrivande i gymnasieskolan en komparativ fallstudie av två läromedel i svenska |
2009 | 22 | |
Anna Ovesson | Den fantastiska berättelsens samspel med den realistiska verkligheten En studie av J.K. Rowlings roman Harry Potter och De vises sten |
2009 | 23 | |
Anders Åberg | Dialogens dolda skepnader | 2009 | 24 | |
Björn Mårtensson | Jean-Claude van Damme - en auteur? Om konst och kitsch i van Damme-filmen |
2009 | 25 | |
Angelica Lindquist | Follow the yellow brick road Musikalfilmens återkomst |
2009 | 26 | |
Anne Lindholm | Evolution of hte Dead Stil, social funktion och realish i modern zombiefilm |
2009 | 27 | |
Antonio Rizzardi | Filmhandledningar som pedagogiska hjälpmedel | 2009 | 28 | |
Hanna Söderstedt | Filmrecensioner ur ett genusperspektiv En receptionsanalys av Drömprinsen-filmen om Em, Tic tac, Patrik 1,5 och Varg |
2009 | 29 | |
Martina Eriksson | Kvinnornas roller i jämförelse med männen i The Lord of the Rings - med inriktning på specialversionerna av filmerna | 2009 | 30 | |
Sofia Tsivos | Of Mice and Men - A Sexist Novel? A Study of the Depiction of Female Characters in John Steinbeck's Of Mice and Men |
2009 | 31 | |
Jon Petersson Hjärne | A Hero in Disgrace The Patterns of a hero in David Lurie's Twist of Fate |
2009 | 32 | |
Fredrik Johansson | From Conqueror to Rebel without a Cause The Change in the Symbolic Function of Vampires, from Bram Stoker's Imperialistic Dracula to Anne Rice's Anarchistic The Vampire Lestat |
2009 | 33 | |
Elvisa Asanoska | Gothic Fiction and the Classrom | 2009 | 34 | |
anders Knutsson och Fredrik Ljung | Ger kunskap tolerans? - en undersökning om några gymnasieelvers uppfattning om de olika världsreligionerna |
2009 | 35 | |
Linda Waldén | Symbolbruket i dödsannonser En studie av fem tidningar |
2009 | 36 | |
Linnéa Ericsson | Konst för min skull | 2009 | 37 | |
Mikael Söderström | ÉTUDE COMPARATIVE SUR LES DEUX TRADUCTIONS FRANCAISES DU ROMAN DOKTOR GLAS DE HJALMAR SÖDERBERG | 2009 | 38 | |
Erik Björklund | Historiesyn - Drivkraften i försoning Ett kvalitativt arbete av Commision on Amnestys historiesyn |
2008 | 104 | |
Karin Presits | Textens spegel till Narcissus' minne Ett betraktande av den egna skrivprocessen |
2008 | 105 | |
Lars Gunnar Pahlm | Läran, tidsandan och nätverken En litteraturstudie av kyrkan i samhälllet 1800-1870 |
2008 | 106 | |
Stephanie Ungh | Hesse, Coelho och Religionen En komparativ studie av Siddhartha och Alkemisten |
2009 | 39 | |
Erik von Schantz | Interaktivitetens struktur En analys aav två svenska pappersrollspel |
2009 | 40 | |
Daniel Nilsson | Morpho-semantic processes in the English language used in a Massively multiplayer Online Role Playing Game A case study of neologisms in Warhammer Online |
2009 | 41 | |
Lena Wennhager | Oedipus in Ireland Betrayal and Reconciliation in Neil Jordan's Sunrise with Sea Monster |
2009 | 42 | |
Rebecca Lundqvist Stenlo | "It Looks Like a Castle!" - Opinions on a Swedish and a Northern Irish school environment |
2009 | 43 | |
Angela Svensson | Till jul samlas vi allihop och äter julskinka - människors förhållningssätt till religion, kultur och tradition |
2009 | 44 | |
Malin Schubert | Aufschieben bis zum Sankt-Nimmerleins-Tag? Nominalisierungen, Redensarten und Wortstil in Uebersetzungsauszuegen aus Schluss mit dem ewigen Aufschieben - Wie Sie umsetzen, was Sie sich vornehmnen |
2009 | 45 | |
Teresa Brovig Thomassen | Jorden - Guds plan eller naturlig tilfeldighet? |
2009 | 46 | |
Patrik Svensson | "Andens vara eller inte vara?" En jämförande och undersökande studie över ungdomars syn på anden och paranormala fenomen i det moderna samhället |
2009 | 47 | |
Elisabet Zarrabeitia Bilbao | La gramática en las clases de espanol. Su función y práctica según opiniones de profesores y alumnos. |
2009 | 48 | |
Johanna Bäckblom | Kärlek, identitet och relationer i Katarina von Bredows romaner En temarisk komparation av protagonisterna i Syskonkärlek, Som om ingenting och Som jag vill vara |
2009 | 49 | |
Margarita Palmqvist | Le Petiti Prince d'Antoine de Saint-Exupéry - Et le message caché des étoiles - |
2009 | 50 | |
Sandra Saari | Die Wahlbeteiligung auf nationaler und europäischer Ebene in Schweden und Deutschland - ein Vergleich | 2009 | 51 | |
Ellie Pello-Esso | Wird die Schweiz der EU beitreten? | 2009 | 52 | |
Ver Wunderlich | Zur Aufarbeitung der nationalsozialistischen Vergangenheit in der DDR und der BRD - ein Vergleich | 2009 | 53 | |
Maria Nilsson | Vom Opfer zum Mittäter-zur Aufarbeitung der nationalsozialistischen Vergangenheit in Österreich | 2009 | 54 | |
Martin Willander | KOTOR - en narratologisk smältdegel En analys av berättarstrukturen i datorspelet Star Wars: Knights Of The Old Republic |
2008 | 107 | |
Emma Lindqvist | Israels döttrar En studie om bruket av mikvahn bland judiska kvinnor |
2005 | 57 | |
Robie Svensson | En studie av Taiji, wuxing och wuwei |
2005 | 58 | |
Marcin Szklarski | Bibeln och The Simpsons En studie om hur två bibeltexter på ett parodiskt sätt framställs i den animerade tv-serien The Simpsons |
2006 | 103 | |
André Thörnqvist | Präser, psykiatriker och demoner - En religionspsykologisk studie kring besatthet och exorcism, och användning av exorcism som en möjlig behandlingsmetod |
2007 | 135 | |
Henrik Schneider | Marlen Haushofers Die Wand: Haustiere als Mitmenschen | 2007 | 136 | |
Marcus Johansson | Mysfarbrorn i skolboken En studie av hur Dalai Lama framställs i 4 läroböcker |
2007 | 137 | |
Margareta Wester | "Livet är aldrig så viktigt som när man skall dö." Tankar kring döden inom sjukvården. Intervjuer med tre personer från Växjö sjukhuskyrka |
2008 | 108 | |
Filip Aldenmark | Svenska högstadieelevers attityd till religion - en religionssociologisk studie i årskurs 9 |
2008 | 109 | |
Ulrica Hydrell | Kunskap ger ökad förståelse - en jämförande studie av undervisning i religionskunskap i två olika klasser vid S:t Sigfrids folkhögskola |
2009 | 55 | |
Martin Winberg | Battling at two fronts. Friendship, loyalty and fascism in Requiem for a Malta fascist by Francis Ebejer. |
2009 | 56 | |
Sara Johansson | Der Ruckgang der Fremdsprachen in schwedischen Schulen Eine Untersuchung der Einstellung von SchulerInnen gegenuber der zweiten Fremdsprache unter besonderer Berucksichtigung des Faches Deutsch |
2007 | 138 | |
Kerstin Dreger | Wenn die Authentizität auf den unzuverlässigen Erzähler trifft Eine narratologische Analyse von Christian Krachts Faserland und Elke Naters Königinnen |
2007 | 139 | |
2009 | 56 | |||
Annika Persson | The Role and Scope of Culture in the Development and Healing of PTSD in Leslie Marmon Silko's Ceremony | 2009 | 57 | |
Birgitta wernbro-Augustsson | Translating "Clarity, Style and Precision" The Economist's Language from the Translator's Point of View |
2009 | 58 | |
Daniela Lorentzon | Fraån satsatom till hel text Sammanhang i elevtext |
2009 | 59 | |
Lisa Johansson | Den svåra grammatiken En studie om två läroböckers framställningar av grammatik och några svensklärares erfarenheter av grammatikundervisning |
2009 | 60 | |
Amela Imsirovic & Karin Schifferl | Ger grammatiken någon effekt? En studie av elevers skrivutveckling på mellanstadiet |
2009 | 61 | |
Emelie Arnoldsson | Vem kan läsa vilken bok? En studie om pojkars och flickors tankar om böcker |
2009 | 62 | |
Anna Pappinen | Ringmursprat och tunnelbaneshack - om gymnasieungdomars bruk av och attityder till dialekt på Gotland och i Stockholm |
2009 | 63 | |
JohannaBerggren | Familjerna vid fyren En jämförelse mellan Virginia Woolfs To the Lighthouse och Tove Janssons Pappan och Havet med avseende på familjemönster och könsroller |
2009 | 64 | |
Maria Hellström | Legenden av Ätrajungfrun En strukturalistik analys |
2009 | 65 | |
Anna Salomonsson | Utanförskap och försoning i Elisabeth Rynells Till Mervas | 2009 | 66 | |
Eva-Marie Thoursie | Från zero till hero En analys av en hjältesaga |
2009 | 67 | |
Bodil Estenskog | Tvåspråkighet i landsorten kontra förorten - en jämförande studie mellan två skolor |
2009 | 68 | |
Ingegerd Enlund och Elsa Kontturi | "...för att solen gick inte ner..." En studie om morfologi och syntax hos vuxna andraspråksinlärare |
2009 | 69 | |
Eva-Lotte Holm och Lena Carlstedt | Hadj våmor du du bra skriftlig produktion efter 525 timmar sfi-undervisning |
2009 | 70 | |
Yvette Nzimpora | La femme et sa lutte pour la liberté dans La Nouvelle Romance d'Henri Lopès |
2009 | 71 | |
Victoria Simonsson | "Jag visste vilken roll som passade sig för mitt kön och överskred den aldrig" - En studie över hur det republikanska moderskapet integrerades i den revolutionära ideologin under franska revolutionen |
2009 | 72 | |
Freddy Jansson | Asa-konflikten 1934-1935 Medias fokusering på en lantarbetarstrid för föreningsrätten |
2009 | 73 | |
Jan Erik Einarsson | Spanska sjukan och dess effekter på svensk befolkningsutveckling | 2009 | 74 | |
Yildiz Ilgar och Arbnore Nora Muji | Sovjets många ansikten En historiedidaktisk undersökning av framställningen av Sovjet i historieläroböcker för gymnasiet mellan 1917-2009 |
2009 | 75 | |
Marie Ulmhed | Här är ej civilisationen spridd, här har indianderna ännu sitt hemland Om möjligheterna att skriva om svensk bosättning i Amerika och indianernas undanträngande i samma historia, utifrån indianoroligheter i Minnesota 1898 |
2009 | 76 | |
Jon Räftegård | Kommunarkiven och det akademiska historiebruket Den vetenskapliga historieforskningens användning av kommunalt arkivmaterial |
2009 | 77 | |
Thomas Malmsborg | Bättre kan det sägas Om transformation som berättargrepp i Stig Claessons författarskap |
2009 | 78 | |
Linda Svensson | Wortfolge in der schriftlichen Produktion schwedischer Schuler im gymnasialen Deutschunterricht | 2009 | 79 | |
åsa Ingemansson och Caroline Andersson | Hur lär man barn att läsa? en jämförelse mellan erfarna och nyutexaminerade lärares arbetssätt |
2009 | 80 | |
Emelie Gustavsson | "Jag är förvirrad" - Sfi-inlärares upplevelser av vad som är svårt med att lära sig det svenska språket i förhpållande till forskarnas föreställningar |
2009 | 81 | |
Maria Alfredsson, Peter Hagelberg, Marie Jeppsson | Korrektion och imitation som mätverktyg för diagnos av PT-nivå Kan man korrigera eller imitera en grammatisk struktur som man inte kan producera i fri skriftlig produktion? |
2009 | 82 | |
Camilla Edvall | Processbarhetsteorin i praktiken En undersökning av låg- och högutbildade elevers texter vid kurs C i svenska för invandrare |
2009 | 83 | |
Matilda Svensson | "Man vet aldirg vad som kan hända eller vart man hamnar" En studie av tvåspråkiga gymnasieelvers syn på den egna tvåspråkigheten |
2009 | 84 | |
Samanthi Blom | En bild säger mer än tusen ord Hur sker valet av bilder i sfi-undervisningen? |
2009 | 85 | |
Anneli Nilsson och Carina Magnusson | Bilden av Sverige En analys av läromedel i svenska som andraspråk utifrån ett kulturellt perspektiv |
2009 | 86 | |
Cecilia Öhlander | Comparison of Jane Eyre and "Cinderella" with the help of Vladimir Propp's thesis | 2009 | 87 | |
Martin Olsson | Israel-Palestinakonflikten En studie om hur konflikten tas upp i läroböcker från 2000-talet i relation till skolans styrdokument |
2009 | 88 | |
Andreas Ekvall | Spelet i Becketts Endgame | 2009 | 89 | |
Jehona Lajqi | Mary Bennet The most contradictory girl in the neighbourhood |
2009 | 90 | |
Timothy Pettersson | Interpreting The Denizens of The Hundred Acre Wood Freudian & Lacanian psychoanalytical concepts in Winnie-The Pooh |
2009 | 91 | |
Therrese Nilsson | Nominalphrasen in Medizinischer Fachsprache Ubersetzung von Termini und erweiteren Attributen in einem deutschen wissenschaftlichen Artikel |
2009 | 92 | |
Eva Marcusson | Klarspråk i myndighetstext En undersökning av begripligheten i Skatteverkets förfrågningar, överväganden och beslut |
2009 | 93 | |
Klara Hansson | SMS-språk - va e d? En undersökning av några gymnasieelevers och lärares SMS-språk |
2009 | 94 | |
Louise Andréasson | Could you hand me my keys? Can you give me my keys? Differences between men and women in expressing politeness |
2009 | 95 | |
Biljana Milikic | The Golden Notebook - A feminist novel or not? |
2009 | 96 | |
Sanna Evaldsson | From to-infinitives to gerunds an essay on the translation of non-finite clauses |
2009 | 97 | |
Per Boberg | Word by word, phrase by phrase, sentence by sentence: A coprus-based study of the N1 by N1 construction |
2009 | 98 | |
Ramona Olsson | Le vocabulaire en classe de FLE: Présentation, apprentissage et évaluation | 2009 | 99 | |
Louise Olofsson | Les changements de la politique de santé en Suède - Comparés avec la politique de santé en France, avec l'exemple de l'indemnité journalière - |
2009 | 100 | |
Frida Hed | "Ditt ord i våra bygder" En jämförande stuide mellan psalmer och skillingtryck åren 1819-1914 |
2009 | 101 | |
Alexander Steinvall | Livia - mördare eller syndabock? En utvärdering av de antika källorna kring kejsarinnan Livia och vad som talar för att hon mördade Augustus och dennes adoptivsöner för att göra sin egen son Tiberius till kejsare |
2009 | 102 | |
Gabriela C. T. Galvao | Linguistic interference in translated academic texts: A case study of Portuguese interference in abstracts translated into English |
2009 | 103 | |
Gustav Olsson | To be or not to be... An essay about students' perception on motivation related to school. |
2009 | 104 | |
Alana Waghorn | "Turns out I was a single man, in his pants, sitting in his flat" Finding a more fitting genre than Travel Writing for Danny Wallace's Yes Man |
2009 | 105 | |
Madelene Moats | Pippi Goes Abroad: A comparative study of the British and American translations of neologisms, nonce words and proper nouns in Pippi Longstocking |
2009 | 106 | |
Rickard Drifalk | Teaching and learning English from television media - A case study of attitudes and usage in a Swedish school |
2008 | 110 | |
Sophia Magnusson | Sexist language Gender marking of occupational terms and the non-parallel treatment of boy and girl |
2008 | 111 | |
Therese Bengtsson och Monica Karlsson | Lekens betydelse för barns språkutveckling | 2009 | 107 | |
Marina Byqvist | Språklig medvetenhet i förskolan Hur fyra pedagoger stimulerar och utvecklar språklig medvetenhet hos förskolebarn |
2009 | 108 | |
Anna Zedig | Hungrig systemtekniker sökes En studie om relationen mellan sändare och mottagare i platsannonser |
2009 | 109 | |
Katarina Finnberg och Lotta Vigur | Mer än Katitzi och klezmer? en kvalitativ undersökning av biblioteksverksamhet riktad mot romer och judar |
2009 | 110 | |
Per Nylén | Learning English with the use of ICT An action research study on students' attitudes |
2009 | 111 | |
Gustav Johansson | La diplomatie publique - une comparaison entre la France et la Suéde - |
2009 | 112 | |
Elisabeth Sköld | The Depiction of Cultural Clashes & In-Betweenness, in Leslie Marmon Silko's Ceremony | 2009 | 113 | |
Katja Ågran | The Trouble with Gender and Identity In Jackie Kay's Trumpet | 2009 | 114 | |
Christopher Petersson | John Steinbeck's Of Mice and Men; A study of the Great Depression & the American dream |
2009 | 115 | |
Carola Rosenfeld | "It's Hard to be a Saint in the City" - Jazz Music and Narrative Form in Toni Morrison's Jazz |
2009 | 116 | |
Michaela Fors | Marian Keyes - queen of chick lit or challenging the norms of themes and heroines? |
2009 | 117 | |
Christine Nachmansson | Shut up Bitch! vs. Love you Bitch! An essay about Swedish teenagers' knowledge of, and attitudes towards three frequent English swearwords: Gay, bitch and slag |
2009 | 118 | |
Emelie Svensson | Can you really learn a language on the Web? a study of CALL in Swedish schools |
2008 | 112 | |
Anna Holmberg | The power of insults A study of condescending linguistic strategies in four English online discussion forums |
2008 | 113 | |
Mikael Söderström | Étude comparative sur les deus traductions francaises du roman Doktor Glas de Hjalmar Söderberg | 2009 | 119 | |
Sofie Frankner, Irene Nilsson | En studie om högläsningens betydelse för språkutveckling | 2009 | 120 | |
Magnus Quist | Take the red pill Sökandet efter en transcendent gudsbild i den postmoderna filmen |
2009 | 121 | |
Lars Häggström | Vad sjunger Elvis om? Tre sångtexter av Elvis Costello betraktade genom strukturalistiska koder |
2009 | 122 | |
Jonas Nyström | Kriminaliseringen av våldtäkt inom äktenskapet - En granskning av 1962 års brottsbalk och dess bihang |
2009 | 123 | |
Victor Fransson, Mikael Johansson | Ingen examen utan informationskompetens? En studie om universitetsbibiliotekariers uppfattning av informationskompetens i relation till studenter och undervisning |
2009 | 124 | |
Peter bjrökman, Helena Liljedahl | Ett försvinnande inhemskt språk en studie av de svenska folkbibliotekens roll för att revitalisera det sydsamiska språket |
2009 | 125 | |
Elin Hagström | Emotion adjectives A corpus study of the use of terriried, petrified and horrified in British and American English |
2009 | 126 | |
Madelene Moats | Pippi goes Abroad: A comparative study of the British and American translations of neologisms, nonce words and proper nouns in Pippi Longstocking |
2009 | 127 | |
Marie Björn | Authentic vs. Simplified - simplified literature equals simplistic thinking? |
2009 | 128 | |
Erika Borg | ICT as a pedagogical aid for supporting students with difficulties in their acquisition of English An interiew study and an action research study |
2009 | 129 | |
Erica Johansson | SAN in Swedish A study of terminology and adverbial connectors in the translation of a technical guide for the deploym,ent of SAN (storage area networks). |
2009 | 130 | |
Gunilla Djuffelt-Martinsson | Läsmotstånd hos tonårspojkar | 2009 | 131 | |
Camilla Fromell, Tina Stormaeus | Två metoder som stimulerar barns kommunikativa utveckling - pedagogens kunskap om barns kommunikativa utveckling och vad TAKK respektive Bornholmsmodellen kan göra för att berika den |
2009 | 132 | |
Gunilla Nilsson | Läs- och skrivutveckling i förskolan - en studie om förskollärares arbete med barns språkutveckling |
2009 | 133 | |
Pernilla Eriksson, Ann-Charlotte Petersson | Bilderbokens betydelse för barns språkutveckling - en studie om bilderboken som ett pedagogiskt redskap i förskolan |
2009 | 134 | |
Sebastian Blickby | Är Japan ett religiöst land? En tillämpning av Steve Bruce sekulariseringsparadigm på Japan |
2009 | 135 | |
Susanne Bernlind | Järnvägen och lokalsamhället. Lokalsamhällets förändring 1880-2008 |
2009 | 136 | |
Sven Hancke | Finska Kriget 1808-1809 Ockupationen av Västerbotten. Motstånd, samarbete coh mortalitet. |
2009 | 137 | |
Terje Martinsson | I Guds Avbild. En idéhistorisk studie av den svenska kreationistiska organisationen Genesis, 1994-2004 |
2009 | 138 | |
Krister Thuresson, David Schylander | "Den pagt som vi forpestes i, den hader og forbander vi" - en historisk undersökning om svensk-norska unionen i historiska svenska läroböcker på realskolan och gymnasiet. |
2009 | 139 | |
Julia Sallander Hjärtstrand, Susanna Svensson | Att förstå tonåringars låga läsande En studie av svenska elevers läsintresse |
2009 | 140 | |
141 | ||||
142 | ||||
Nina Svensson | TV. music and the Internet Outside and inside the classroom at a lower secondary school |
2008 | 114 | |
Erik Söderlind | Capital mistakes The analysis of mistakes in the written production of advanced Swedish ESL learners at universtiy level with focus on the use of capital letters |
2008 | 115 | |
Tina Bågenhammar | What about the under-achievers? Teachers' and under-achieving-ability-grouped pupils' attitudes towards ability grouping in English at a lower secondary school in Sweden |
2008 | 116 | |
Anna-Lena Johansson | Att bli en bra skribent Några lärares och elevers inställning till textförbättring |
2009 | 141 | |
Daniela Camano Strömberg | Jag kan bara "katt" | 2008 | 117 | |
Amra Zulic och Päivi Niemi | Språkutvecklingens måsten En studie om hur omorganisationen av svenska som andraspråk på en gymnasieskola har lett till ökad motivation och därmed språkutveckling |
2008 | 118 | |
Eva-Pia Persson | På rätt nivå en undersökning om nivåplaceringar på Sfi-utbildningen |
2008 | 119 | |
Sofia Mattsson | Jag kan see en live-radnings-boy! En undersökning av nio flerspråkiga elevers språkliga nivå i en icke invandrartät kommun |
2008 | 120 | |
Marianne Käyhkö | Jag är finsk och svensk En studie om den finska andragenerationens identitet |
2008 | 121 | |
Anna-Lotta Wolgast | En framgångsrik språkutveckling? En fallstudie av morfologiska och syntaktiska strukturer utifrån processbarhetsteorin |
2008 | 122 | |
Ida Söderlund | In Cold Blood - Fable or Fact? A Study of New journalism and how reality is depicted in Truman Capote's In Cold Blood |
2009 | 142 | |
Aili Andersson | ROMPER EL SILENCIO La Evolución de cuatro mujeres en La casa de los espíritus de Isabel Allende |
2009 | 143 | |
Susanne Borgström | HEMLIGHETER När det bästa är det värsta som kan hända |
2009 | 144 | |
Teresia Häggqvist | Les expressions culturelles Une analyse de la traduction des expressions culturelles |
2007 | 140 | |
Maria Björkman | Das Verhältnis zwischen Masse und Mensch in ausgewählten Dramen von Ernst Toller. | 2009 | 145 | |
Steffen Harmel | Zu Problemen des fachsprachlichen Übersetzens von politischen und behördlichen Amtsbezeichnungen Übersetzung eines schwedischen Behördentextes |
2006 | 105 | |
Tua Lundin | More than food, fairs, folklore and statistical facts? | 2008 | 123 | |
124 | ||||
Marija Jovanovic | English teenage chat A case study of Boys' and girls' language use in #TeenChat |
2009 | 146 | |
Timothy Churchill | In Respect to/of Prepostitions A corpus study analyzing prepositional variation in American and British English across genre |
2009 | 147 | |
Johan Gustafsson | Ein Greifswalder Urlaub Die Übersetzung von Namen und kulturellen Aspekten in touristischen Texten |
2009 | 148 | |
Dijana Krizanovic | Grön ideologi Die Übersetzung eines Teiles des Parteiprogramms von Miljöpartiet und die Analyse von Metaphern, politischen Begriffen und Modulationen |
2009 | 149 |